توصیه های تغذیه ای برای کند نمودن روند پیری

 با افزایش سن، بدن دچار تغییراتی می شود و نکته ی بسیار مهم  توجه به داشتن یک رژیم سالم و متعادل است. در سنین بالا نیازهای تغذیه ای  بدن نسبت به دوران جوانی تغییر می کند.

پیری سبب کند شدن سوخت و ساز بدن، تحلیل عضلات و حتی  تغییراتی در دستگاه گوارش می شود، بنابراین افراد مسن باید این عوامل را در برنامه ی تغذیه ای خود لحاظ کرده و تغییرات مثبتی را برای  کسب نتایج بهتر در رژیم غذایی خود ایجاد نمایند. البته  ایجاد تغییر سخت و چالش زا است اما سبب می شود از ما فرد قویتری ساخته شود.

با فرا رسیدن پیری  رژیم غذایی نسبت به سایر  چیزها از جمله ورزش از اهمیت بیشتری برخوردار است اگر می خواهید بدانید  این تغییر را از کجا و چگونه آغاز کنید و رژیم غذایی  متعادل برای دوره ی پیری چیست ما به شما نوع این رژیم غذایی و روشهای اجرای آنرا توضیح می دهیم.

داشتن یک رژیم غذایی سالم ومتعادل کار مشکلی نیست اولین کار اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده است، به عبارت دیگرهر نوع غذایی که در جعبه ، قوطی یا کیسه بسته بندی شده باشد و از بیش از 3 نوع ماده ی غذایی تهیه شده باشد را خریداری نکنید. بهتر است از غذاهای کامل نظیر سبزیجات تازه، سبزیجاتی با برگ پهن سبز، غلات کامل،  چربیهای سالم، پروتئین های بدون چربی استفاده کند.

 هر چه غذاهایی که مصرف می کنید از نظر مواد مغذی غنی تر باشد شما احساس بهتر و سرزندگی بیشتری خواهید داشت. بدن همیشه تمایل به تعادل دارد اما متاسفانه مواد غذایی یا سایر چیزهایی که وارد بدن ما می شوند همواره  از این اصل پشتیبانی نمی کنند.

مورد باور نکردنی دیگر این است که بدن شما هرگز به  شما دروغ نمی گوید: اگر احساس ضعف، بیماری و بی حالی می کنید به دلیل این است که شما با بدنتان به خوبی رفتار نکرده اید. بدنتان با شما صحبت می کند و بازخورد رفتار شما را نشان می دهد. با فرا رسیدن پیری زمان ایجاد تغییر نیز فرا می رسد.

درادامه  ده نکته ی مهم برای ایجاد تغییر در رژیم  غذایی به سمت رژیم غذایی سالم به منظور داشتن انرژی ، شور و نشاط کافی در دوره ی پیری را برای شما  بازگو می کنیم:

1-     چربیهای ناسالم را با انواع سالم مانند روغن آفتابگردان یا سویا، دانه های آجیل، آووکادو ، زیتون و نارگیل جابجا کنید. روغن های سالم به هضم غذا کمک می کنند و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند.

·        به جای برنج سفید، نانهای سفید وسیب زمینی از برنج قهوه ای، غلات کامل ، نانهای تهیه شده از جوانه ی غلات و سیب زمینی شیرین  استفاده کنید.

·        نیمی  از بشقاب خود را به سبزیجات بخار پز شده یا تفت  داده شده  اختصاص دهید.

·         از خوردن غذای خود لذت ببرید به آرامی هر لقمه  را در دهان خود قرار دهید و هر لقمه را مزه  کنید اینکار به هضم بهتر غذا و جلوگیری از پرخوری کمک میکند زیرا پرخوری سبب فشار بر دستگاه گوارش و پیری می شود.

·         از سبزیجات غنی از کلسیم مانند کلم، برگ چغندر و اسفناج استفاده کنید این مواد به تقویت و استحکام  استخوانهای شما کمک می کند.

·         در مورد تهیه ی مواد غذایی خود خلاق باشید  از دستورالعمل های تهیه ی غذاهای سالم و غنی ازمواد مغذی، غذاهایی خوشمزه و جدید تهیه کنید.

·        مقادیر زیادی آب بنوشید. مصرف آب کلید سلامت متابولیسم وافزایش انرژی بدن است .

·         از پروتئین های بدون چربی استفاده کنید مقدار استفاده از پروتئین  در هر وعده  به اندازه ی کف دستتان وبه ضخامت کف دست می باشد. از پروتئین های کم چرب نظیر ماهی، مرغ یا گوشت گاوهای تغذیه شده در مزارع (ارگانیک) استفاده  کنید.

·        هر روز بخشی از غذای خود را به سالاد سبز خام  اختصاص دهید تا  فیبر و سبوس  لازم را برای شما فراهم  کند. این کار به سلامت شما کمک می کند.

·        به جای خوردن انواع شیرینی، آبنبات و بیسکویت از میوه های تازه  استفاده  کنید که دارای قند طبیعی و فیبر هستند. میوه ها علاوه بر داشتن طعم شیرین و دلخواه سبب ایجاد حس رضایت و سیری می شوند.

خط آخر اینکه غذا معادل سلامتی و ورزش معادل تناسب اندام است وشما در هر مرحله ای از زندگی به هر دو آن نیاز دارید اما  کلید داشتن عمری  طولانی همراه با سلامت خوردن غذای سالم و داشتن تحرک بدنی است. علاوه بر تغذیه، مراقب  احساسات خود داشتید داشتن  تفکر مثبت  و مثبت اندیشی  و افکاری شاد، کمک به دیگران وایجاد ارتباطات انسانی به ایجاد تغییر مثبت در زندگی شما کمک می کند داشتن سلامت در دوره ی پیری به شما اجازه می دهد با استفاده از تجربیات خود به دیگران  کمک کنید.

منبع: seniorhealth.about.com